WorkshopsPartyGayPride - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Fleur Linda Dunja - WaarBenJij.nu WorkshopsPartyGayPride - Reisverslag uit Porto Alegre, Brazilië van Fleur Linda Dunja - WaarBenJij.nu

WorkshopsPartyGayPride

Door: Linda, Fleur & Dunja

Blijf op de hoogte en volg Fleur Linda Dunja

25 November 2014 | Brazilië, Porto Alegre

Hier zijn we weer!
Het klopt inderdaad dat we het druk hebben gehad. Wow, wat een werk kost het voorbereiden van workshops. De inhoudelijke kant, structuur, lettertype, ziet het er netjes uit etc. Maar uiteindelijk is het gelukt. We hebben inmiddels al een week met workshops achter de rug. Het ging erg goed en het was erg leuk. Alle onderzoekers deden heel actief mee met de interactieve oefeningen en we hebben een stapel (anonieme) positieve evaluatieformulieren ontvangen waar je verlegen van zou worden. Wat hebben we tot nu toe al veel geleerd en wat een goede en bijzondere ervaring. De komende dagen geven we nog de laatste workshops en dan vertrekken zaterdag Fleur en Dunja alweer naar huis.

Linda en Fleur konden nog wel eens een weekend een beetje aanrommelen; boodschapjes doen, wandelingetje, drankje drinken, hapje eten. We wisten al dat Dunja ons zou stimuleren om wat meer van land te gaan zien. Heel goed. Dus zo gezegd zo gedaan. Het weekend was vol – maar erg tof.

Het begon allemaal op vrijdagavond. Uiteten in een bar met live muziek met onze collega hoogleraar van de Universiteit – Fernanda. De bar annex restaurant was klein maar gezellig vol - een beetje studentikoze sfeer en uiteraard gedanst want daar ontkom je bijna niet aan hier in Brazilië. Rond middernacht nam ze ons mee naar een disco waar volgens zeggen ook een live band zou optreden. Maar het tegendeel was waar, een Braziliaanse DJ met pubers in outfits waar menig ouders rode oren van zouden krijgen. De muziek was ook enorm hard dus een gezellig onderonsje was er ook niet bij. We hebben nog tot 2.30 uur de stille hoop gehad op de band maar dit was niet het geval dus uiteindelijk maar met een taxi richting huis.

Zaterdagochtend was het markt-time! Met Dunja over onze privé markt (voor de deur) gelopen en vervolgens met de bus naar de overdekte markt in het oude centrum. Het was kleiner dan verwacht en men verkocht er met name groente, fruit en wat curiosa. Het was een zeer warme dag dus zijn we wat gaan slenteren door de wijk en wel ja, we belandden op de Braziliaanse koopgoot. Tjonge, wat een drukte en wat een kerst meuk. Het is hier al helemaal in kerstsfeer - wat overigens best een vreemde ervaring is bij 33 graden – maar wat een kitscherige toestanden zeg. Bomen in alle kleuren van de regenboog en het plastic gehalte liegt er ook niet om . Ach de gemiddelde Braziliaan vindt het blijkbaar mooi.

De zondag
Na lekker te zijn uitgeslapen en rustig te hebben ontbeten – inmiddels brunch – zijn we met de bus naar Ipanema beach gegaan. Uiteraard niet die ene in Rio maar gewoon hier om de hoek in Porto Alegre. Eigenlijk is het geen beach want het ligt aan een meer en wat voor meer – lijkt wel een riool. Erg jammer, want het is een leuk plaatsje en zelfs een beetje idyllisch maar super verontreinigd water. Ja mag en kan er ook niet zwemmen. Fleur daarentegen was toch volledig voorbereid op een dagje strand. Tasje met bikini, zonnebrandcrème, handdoek en natuurlijk haar Havainas. Helaas, we zijn niet verder gekomen dat een wandeling langs de boulevard en een terrasje.
Savonds heeft Fleur haar eerste zeer geslaagde risotto met groente gemaakt. Terwijl wij net waren begonnen met eten, hoorden we in de straat hele harde opzwepende muziek. De aantrekkingskracht was groter dan die van de risotto dus wij in een hoog tempo naar beneden om te zien wat er gaande was………………….. Gay Pride! Uiteraard ook hier weer mee gefeest en ons aangesloten in de optocht.

De volgende dag al vroeg uit de veren om een twee uur durende busreis te maken naar de plaats Gramado. Dit is een Italiaans/Duits immigranten dorp dus je raadt het al, volledig in schwarzwaldachtige sferen. Heel bizar om in 35 graden kerstthee met apfelstrudel te nuttigen omringd door wederom plastic kerstbomen, rendieren en Kerstmannen. Om het plaatje nog completer te maken zijn we in een toeristentreintje door het dorp gereden. Alhoewel we de Portugese tour guide niet verstonden hebben we toch genoten. Uiteindelijk hebben we ons daar de hele dag vermaakt en de bus van 17.15 uur richting Porto Alegre genomen.

Het avondeten bestond dit keer uit een broodmaaltijd, alleen was dit niet voor lange duur. Uit de eettafel kwamen plotseling termieten vliegen, niet een aantal maar hele zwermen. Snel alles volgespoten met chemische spray en de huisbaas gemaild. Na enige mailwisseling was zijn conclusie ‘……. Klopt, die vliegen twee keer per jaar uit……. Geluk!’. We hebben als oplossing maar bedacht de tafel zelf te verwijderen maar waar het niet dat deze 2.5 meter lang is en door het kleine wenteltrapje moest…….
Vanmorgen wist de huisbaas gelukkig te melden dat een nieuwe tafel ‘onderweg’ is.

Dinsdag was het weer serieus vroeg op om naar de Universiteit te gaan voor de nieuwe rondes workshops!

• 26 November 2014 - 20:09

Eus:

Leuk dat de workshops zo goed gaan. Leuk om te lezen hoe jullie de tijd door brengen .geniet van detijd die jullie nog hebben daar .

• 28 November 2014 - 13:01

Maud:

Goede reis!! Gelukkig snel weer live!

• 30 November 2014 - 16:06

Pauline:

Heb jullie reisverslagen met veel plezier zitten lezen. Heb ik weer even een mooie gaypride gemist. Mooi te horen dat de workshops zo goed gingen. Het is alweer bijna tijd om terug te gaan. Geniet nog even van het mooie weer en de mooie omgeving voordat jullie weer naar het koude en druilerige Nederland moeten terug komen.

Groetjes, Pauline